Onze school
Onze visie
’De Schatkamer is een school waar kinderen, leerkrachten, ouders en directie met elkaar samenwerken. Het is hierbij belangrijk dat kinderen de vrijheid krijgen om zelf keuzes te maken en hun eigen pad te bewandelen. Op deze manier kunnen zij zich optimaal ontwikkelen. De kinderen zijn (mede) eigenaar van hun eigen leerproces. De leerkracht heeft hierbij een coachende rol. Om een kind te kunnen laten ontwikkelen is het van belang dat er effectief wordt gewerkt om doelen te kunnen behalen. Doelgericht werken valt en staat met zelfstandigheid, samenwerken en reflecteren met elkaar.’’

Zo leer ik
Op deze school leer ik goed samen te werken met mijn klasgenoten en leerkrachten. Mijn leerkracht kijkt naar wat ik nodig heb om goed te kunnen leren en helpt mij om stap voor stap aan mijn doelen te werken. Ik ben daarbij zelf verantwoordelijk voor mijn leerproces en denk mee over wat ik wil leren en hoe ik dat aanpak. Mijn leerkracht ondersteunt mij als coach. Ook leer ik steeds zelfstandiger te werken en na te denken over wat ik goed doe en wat ik nog kan verbeteren. Zo groei ik elke dag een beetje meer.

Sociaal-emotionele ontwikkeling
Op basisschool De Schatkamer hechten we veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kinderen. Hiervoor gebruiken we de methode KWINK, een interactieve lesmethode die wekelijks meerdere keren wordt ingezet. KWINK richt zich op het ontwikkelen van het gevoelsleven, het versterken van de eigen persoonlijkheid, het omgaan met anderen en het aanleren van sociale vaardigheden. Deze thema’s worden binnen de methode de KWINKslagen genoemd. Via kleine, concrete leerdoelen werken we samen toe naar een groter doel: de KWINKslag.
We vinden het belangrijk om niet alleen te kijken naar gedrag, maar ook naar de onderliggende behoeften en gevoelens van kinderen. Wat heeft een kind nodig? Welke emoties spelen er? En hoe kunnen we het kind verder helpen in zijn of haar ontwikkeling? Door aandacht te hebben voor deze vragen, kunnen we gerichter begeleiden en écht aansluiten bij wat een kind nodig heeft.
De samenwerking tussen school en thuis speelt hierbij een essentiële rol. Wanneer opvoeders en school dezelfde normen en waarden uitdragen, voelen kinderen zich veilig en begrepen. Dit veilige fundament is de basis voor groei, zowel op sociaal-emotioneel als op cognitief vlak.

Onderwijsaanbod op De Schatkamer
Extra begeleiding waar nodig
Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft bij het verwerken van de lesstof, bieden we passende begeleiding. Dit gebeurt individueel of in kleine groepjes, zodat er extra ruimte is voor uitleg, herhaling en zelfvertrouwen.
Uitdaging voor wie meer aankan
Voor kinderen die juist meer verdieping nodig hebben, bieden we verrijkingsopdrachten en projectmatig werken. Zo worden ze gestimuleerd om verder te denken, hun talenten te ontwikkelen en nieuwsgierig te blijven.

De opbrengst, dat ben ik!
Samen in gesprek
Drie keer per jaar voeren we een ontwikkelgesprek met ouders, kind en leerkracht. Tijdens deze gesprekken staat het kind centraal. Het leert reflecteren op zijn of haar eigen ontwikkeling en groeit in het nemen van verantwoordelijkheid.
Een portfolio vol groei
Elke leerling bouwt in de loop van de basisschooltijd aan een persoonlijk portfolio. Hierin verzamelen we leerresultaten, activiteiten en vooral momenten van trots en succes. Het portfolio laat zien wie het kind is en hoe het zich ontwikkelt, een tastbare herinnering aan de groei die is doorgemaakt.

Groeien in talentenÂ
Wij zien de unieke sterke kanten in elk kind en geven ze de kans om deze verder te ontwikkelen. Of het nu gaat om kunst, muziek, sport of andere interesses, wij bieden kinderen de ruimte om hun talenten te ontdekken en te ontplooien.
We organiseren regelmatig leuke activiteiten en ‘Bruisweken’ waarbij kinderen aan de slag kunnen met hun talenten en nieuwe dingen kunnen ontdekken. We werken hierbij samen met de Meerpaal om onze leerlingen de beste kansen te bieden.
